Category Archives: Cerita Homestay di Langkawi dan Malaysia

All about homestay news at Langkawi Island and Malaysia.

New Year dan Tahun Baru Cina 2013

chiness new year 2013 in langkawi

New Year dan Tahun Baru Cina 2013

Di Pulau Langkawi Malaysia apabila selepas Krismas setiap tahun, hiasan Krismas yang ada di semua pusat membeli-belah, dan ianya cepat-cepat digantikan dengan hiasan Tahun Baru Cina tanglung, bunga ceri, pokok oren dan banyak bahan berwarna merah. Dalam Tahun baru Cina ianya berbeza musim bunga klasik festival muzik dimainkan di tempat-tempat awam, paling biasa gaya tarian singa.

Elemen yang paling penting dalam Tahun Baru Cina adalah perjumpaan makan malam yang diadakan pada menjelangnya malam Tahun Baru. Ini adalah masa apabila semua ahli keluarga akan datang untuk makan bersama-sama di rumah ibu bapa atau abang yang sulung atau pada masa kini di restoran yang berdekatan Pekan serta hotel-hotel disekitar Langkawi. Penyebaran perjumpaan makan malam biasanya mewah, dengan kursus yang pelbagai termasuk hidangan ayam, ikan dan sayuran. Di Malaysia, hidangan yang dipanggil yee sang adalah yang pertama untuk dihidangkan. Menyanyikan Yee, juga dikenali sebagai Kemakmuran yang selalunya, salad ikan mentah gaya Teochew, dan semua orang di meja akan membantu untuk campuran salad ini dengan kayu cop mereka – dengan banyak bunyi bising, ketawa dan senyuman. Tradisinya adalah bahawa semakin tinggi anda melambung salad, lebih nasib anda akan berkembang dalam tahun baru.

Pemberian hadiah adalah satu komponen penting dalam Tahun Baru Cina di Malaysia, dengan hadiah yang paling biasa di kalangan keluarga, rakan-rakan dan kenalan perniagaan sebagai kotak limau, atau pokok-pokok oren hidup. Ang Pau warna merah dengan wang kertas baru di dalam – yang diberikan kepada kanak-kanak tunggal dan warga tua, dan untuk kanak-kanak ini sering bahagian yang paling menarik sambutan. Satu kanak-kanak berpotensi boleh mengumpul banyak wang daripada hadiah Ang Pau mereka.

Kami di Eylizar Homestay Langkawi bersiap sedia dengan segala yang ada untuk menampung kebanjiran pelancong yang akan ke Langkawi pada tahun ini. Pada tahun lepas kebanjiran pelancong amatlah tidak disangka sangka kerana saya melihat banyaknya pelancong hingga kesemua homestay,hotel,shalet serta motel dipenuhi oleh pelancong hinggakan sebahagiannya terpaksa tidur dimasjid dan di Dataran Helang.  Jadi dengan ini saya ingin berpesan kepada semua Warga Malaysia yang merancang ke Pulau Langkawi silalah buat perancangan awal dengan membuat tempahan Homestay,hotel,motel serta shalet disini.

Silalah call kami untuk membuat tempahan segera tempahan sudah dibuka sekarang.

019-5640251  YUSRI

017-4256796  LIZA 

email kami : langkawihomestay490@gmail.com

Please follow and like us:

Suasana Padang Matsirat Langkawi

beras terbakar-langkawi

Suasana Padang Matsirat Langkawi

Beras Terbakar di Padang Matsirat

Terdapat tiga pusat membeli-belah utama di Padang Matsirat tetapi anda juga boleh membeli-belah di kedai-kedai yang terletak di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi atau Atma Alam Batik Art Village.
Ini kampung batik memaparkan koleksi batik, lukisan minyak yang paling kreatif dan baju batik berpatutan dan cetakan. Satu lagi kedai pada jarak sedikit jauh dari Padang MatsiratTeow Soon Huat. Ia adalah salah satu kedai serbaneka yang terbaik yang mempunyai lebih daripada 60 cawangan. Sini anda boleh mencari segala-galanya daripada fesyen untuk perabot, aksesori rumah, barangan runcit, produk bayi dan elektronik. Terdapat juga beberapa gerai-gerai kecil yang berwarna-warni di sepanjang tepi jalan ke Padang beras terbakar.
Kemudahan penginapan di Padang Matsirat lebih kampong dan chalet daripada resort. Salah satu pilihan adalah Langkawi Lagoon Resort yang menawarkan chalet swasta romantis di perairan terbuka dan hamparan pantai peribadi. Ia adalah kira-kira 3 km jauhnya dari Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi menawarkan beberapa pemandangan yang menakjubkan laut dan bukit berdekatan. Resort ini juga menyediakan rawatan spa, kolam renang dengan jakuzi dan kemudahan lain seperti gimnasium dan aktiviti laut.

Padang Matsirat tidak mempunyai kehidupan malam yang lain daripada remaja yang dilihat

berseronok pada motosikal di sepanjang jalan terpencil di jam lewat. Jika anda mahu pergi ke kelab malam yang baik maka anda perlu memandu ke pantai Cenang untuk kehidupan malam yang lebih baik.

Please follow and like us:

Langkawi Homestay – Pilihan Percutian Anda

Langkawi Eagle square near jetty terminal

Langkawi Homestay – Pilihan Percutian Anda

Pulau Langkawi adalah sebuah pulau yang mempunyai 99 buah pulau yang dipisahkan dari tanah besar Malaysia oleh Selat Melaka, adalah sebuah daerah di negeri Kedah di Utara Malaysia dan terletak kira-kira 51 km barat Kedah. Jisim tanah jumlah pulau-pulau adalah 47.848 hektar, manakala pulau utama Langkawi itu sendiri mempunyai sejumlah 32,000 hektar. Pulau utama menjangkau kira-kira 25 km dari utara ke selatan dan sedikit lebih untuk timur dan barat. Kawasan pantai terdiri daripada, rata dataran aluvium yang diselangi dengan rabung batu kapur.Dua pertiga daripada pulau itu dikuasai oleh hutan dilindungi gunung, bukit dan tumbuh-tumbuhan semula jadi.
Pembentukan geologi tertua di pulau ini, Gunung Matchincang, adalah bahagian pertama dari Asia Tenggara untuk bangkit dari dasar laut di zaman Cambrian lebih daripada setengah bilion tahun lalu. Bahagian tertua pembentukan diperhatikan di Teluk Datai ke utara-barat pulau, mana singkapan terdedah terdiri daripada batu pasir terutamanya (kuarzit) di bahagian atas dan syal dan batu lumpur di bahagian-bahagian yang lebih rendah daripada urutan.

Langkawi Homestay – Pilihan Percutian Anda

Pulau Langkawi menjadi tarikan pelancong kerana keindahan pantainya dan pulau-pulau yang boleh dilawati pelancong jika menginap disini. Ianya juga salah satu pulau Bebas Cukai dan membuatkan pelancong datang dengan banyaknya terutamanya ketika cuti sekolah. Langkawi juga banyak terdapat Hotel-hotel bertaraf 5 bintang dan ketaraf shalet dan homestay. Bagi pelancong dalam Malaysia yang datang ke langkawi jika hendak berjimat maka saya cadangkan carilah homestay yang terdapat disekitar Langkawi, Salah satunya homestay yang saya tawarkan adalah salah satu pilihan percutian terbaik anda. Bagi yang teringin tinggal dihotel maka dapatkanlah budget hotel yang banyak disini.

Langkawi Homestay – Pilihan Percutian Anda

Apakah kelebihan Homestay daripada Hotel?

Kelebihan Homestay daripada hotel ialah-tentunya jimat/boleh masak sendiri/tinggal didalam satu rumah dengan family yang besar/suasana kampung@Taman/kereta sewa murah…

Jikalau anda hendak datang keLangkawi maka berfikirlah demi kepuasan anda dan keluarga anda…

Call saya untuk membuat tempahan Homestay anda atau reply disini:

puan Liza: 017-4256796 

Please follow and like us:

Langkawi Package – Homestay Taman nilam

Eylizar Homestay Company Logo

Langkawi Package – Eylizar Homestay Taman nilam Langkawi masih lagi kosong untuk ditempah

homestay taman nilam langkawi

Jenis Rumah Terrace Semi -D  di kawasan Taman Nilam Langkawi.Rumah 3 bilik 2 bilik air dengan ruang luas untuk parking serta ruang bilik dan dapur yang luas.Kawasan Taman yang selamat dan kawasan Taman yang berpagar serta di kawal oleh Polis Bantuan untuk tempoh 24 jam. Taman Nilam ini didiami oleh bumiputera kita sahaja jadi dan ianya mudah dalam segala urusan. Kawasan Taman Nilam ni berdekatan dengan Mangrove jadi kalau anda bersiar di sekitarnya nampak lah sebuah tasik berdekatannya.

Satu lagi yang best adalah berkenaan ikan-ikan segar ataupun udang yang boleh anda dapati disini…just bagi tahu kepada pihak kami ..kerana kebanyakan penginap menempah udang dan ikan fresh untuk mereka masak di homestay. Disini pun terdapat kilang ikan bilis..boleh nampak bot-bot mereka dan juga boleh jalan-jalantengok kilang bilis…boleh beli bilis jugak..

Hubungi segera…Hanya RM 250 dimusim cuti sekolah ini..max 12-15 paxs.

Pihak kami mempunyai 4 unit Homestay di kawasan ini yang berdekatan jadi rata-rata yang datang dengan rombongan membuat tempahan bersama kami. Bas juga boleh masuk sampai ke depan homestay kami. 4 buah homestay kami boleh memuatkan 60-70 orang satu-satu masa dan kami juga mempunyai rumah tambahan berdekatan homestay jadi sekiranya pihak anda ada lebih daripada total tu pun ok..tak de masaalah. Just call/sms kami dan segalanya akan kami uruskan dengan sebaik mungkin.

Mengapa mesti anda booking dan menempah homestay kami!!!

  • Extra toto dan bantal Free dan tidak melebihi daripada yang di tetapkan.
  • Pakej Island Hopping dan Mangrove disediakan
  • kopi,teh,gula dan air minuman disediakan
  • kereta sewa berdaftar/berlesen (tak payah takut JPJ/roadblock)
  • Security guard 24 hrs
  • perkhidmatan bas dan guide juga disediakan
  • kedai runcit 20 meter
  • Ikan,udang fresh berdekatan
  • semestinya berdekatan pekan kuah
  • homestay kami untuk Muslim sahaja
  • nak melawat kilang ikan bilis juga ada berdekatan
  • Taman Burung hanya 5 minit…
  • Galeri perdana (koleksi barangan PM kita) 8 minit jer

Jimat wang anda dengan menginap di Homestay kami..

Mengapa perlu tunggu Tempah Sekarang!

017-4256796  Liza

 

Eylizar homestay Daftar-Sekarang

Please follow and like us:

Tawaran Hebat Di Langkawi

Tawaran Hebat Di Langkawi

Tawaran Hebat Cuti Sekolah!!! Discount untuk penginapan 3 hari keatas di Homestay Eylizar untuk (Teratak 1)

Sila Buat tempahan segera….call/email/sms

017-4256796  LIZA

email :langkawihomestay490@gmail.com

Rumah berdekatan pekan Kuah..Senang untuk membeli belah.
good community area….

Nantikan Homestay baru yang akan beroperasi mulai isnin ini 26/11/2012….jenis rumah yang sama
(Teratak 2)..we will upload a photo a.s.a.p.

Please follow and like us: